05/05/2020
Rynek napraw powypadkowych w Polsce wymaga natychmiastowego uporządkowania z korzyścią dla poszkodowanych, kierowców, warsztatów naprawczych, dostawców części, ubezpieczycieli i Skarbu Państwa.
"Dekalog" branży
SDCM i ZRP OKRM przedstawiają poniżej swoje stanowisko i proponują, aby wszyscy uczestnicy rynku motoryzacyjnego przyjęli to za wspólny „dekalog” branży:
- Uznajemy, że wybór kategorii części zamiennych do naprawy pojazdu powinien pozostawać w gestii warsztatu, w porozumieniu z właścicielem pojazdu, a warsztat udziela gwarancji na naprawę pojazdu.
- Wybór części powinien zabezpieczyć interesy właściciela pojazdu, jednak z uwzględnieniem wieku pojazdu.
- Końcowe rozliczenie naprawy z uwzględnieniem podatku VAT powinno następować na podstawie dokumentu potwierdzającego odprowadzenie do Skarbu Państwa podatku VAT za części i usługi.
- Likwidacja szkody powinna zapewnić zachowanie wartości handlowej pojazdu sprzed szkody.
- Usługa powinna być wykonana zgodnie z prawidłową technologią naprawy i zapewnić bezpieczeństwo użytkowania pojazdu.
- Opowiadamy się przeciw szarej strefie w naprawach powypadkowych w zakresie usług i handlu.
- Popieramy prawo warsztatu i właściciela pojazdu do wolnego wyboru kategorii części zamiennej i jej dostawcy z kategorii: O-oryginał z logo producenta pojazdu; Q-oryginał bez logo producenta pojazdu; P-część porównywalnej jakości.
- Sprzeciwiamy się używaniu do napraw samochodów części z kategorii Z.
- Jesteśmy przeciw wszelkim przejawom monopolizacji i zmów cenowych zarówno w zakresie sprzedaży części, usług napraw jak i usług ubezpieczeniowych.
- Popieramy porozumienie wszystkich podmiotów rynku motoryzacyjnego, bez podejmowania działań chroniących interesy tylko wybranych sektorów tego rynku.
ZGADZASZ SIĘ Z POWYŻSZYMI POSTULATAMI?
Podpisz apel do polskiego Rządu TUTAJ
Wszystkich zainteresowanych uporządkowaniem rynku napraw powypadkowych zapraszamy do podpisania wspólnego apelu do polskiego rządu o zmiany, zgodnie z powyższymi propozycjami w celu przyspieszenia procesów przemian prawnych.
Lista osób, które poparły apel nie będzie widoczna na stronie apelu.
Źródło: www.motofocus.pl